23-24-25 januari

Känner att jag har ett bra skriv-flyt i bloggen nu. Fast näe? Gör en kort sammanfattning över vad som hänt de senaste dagarna.

Söndag
Red ut Belli tidigt på morgonen i skogen, hon var jättefin som vanligt. Red på vintertäcket då det var riktigt kallt ute och jag hade bråttom, som hann inte sadla :) Men hon är ju en pärla så det är inga problem!

Därefter var det Pippis tur. Jag trodde han skulle fortsätta vara duktig efter lördagen, men icket. Det gick inte överhuvudtaget att rida, han stegrade så högt att jag gled ner på rumpan på honom. Kände att jag inte hade någon kontroll så vände hem till ridbanan, men där gick det inte heller att rida då Belli var i hagen och han ville bara stå på den delen av ridbanan som var närmast henne. Gick in i stallet och hämtade en longerlina så han fick busa av sig lite. Sen orkade jag inte kämpa mer, då jag skulle iväg och spela fotbollsmatch.

Måndag
Petra kom ut och hjälpte mig med Pippi. Tog på gramantyglar så han inte kunde stegra lika lätt och fick massa tips. Men nog var han lika tjurig för det. Han kom även på att man kunde lägga in backen, vilket var lätt irriterande. Idag fick han aldrig vinna, även fast det kändes att han hade kvar hela beteendet i sig.

Red sen ut på trygga Belli en timma längs vägarna i mörkret, och hon var ovanligt pigg :) Väldigt trippig och känslig, vilket var roligt ändå! Flyttade mycket för skänkeln, red massa övergångar och tempoväxlingar. Hon är en riktig pärla!

Tisdag
Var hemma från skolan så kunde rida ut när det var ljust ute. Bestämde mig för att fara ut på Pippi först och låta det ta hur många timmar det än behövdes för att han skulle ge sig. Hade inte gramanen idag, utan tog på martingal och ett dressyrspö i handen. Direkt jag hoppade upp på gården började han backa och tjura. Tog tag i en tygel så han fick snurra runt flera varv och sen fram igen, men han var helt tokig. Hoppade av och gick med honom in i skogen, och hoppade upp där. Då försökte han vända igen men då gjorde jag samma sak igen och sen spöet snabbt och ordentligt på rumpan och då skärpte han sig och gick fram. Sen var vi ute i skogen 1½ timma i solskenet och konditionstränade :) Galopperade uppför berget en gång så han fick ta ut lite energi också. Han försökte stanna nångång men spöet på direkt och han rättade sig. Framsteg! Nu vet jag hur jag ska hantera honom, ska prova i helgen igen när det är ljust att rida ut. Han är nämligen inte van att ridas i mörket och förmodligen lite mörkrädd..

Red ut Belli 50 minuter i skogen sen och hon var ganska dryg. Nu har hon länge haft en "varannan-dag-bra" period, men det gör inte så mycket när hon kompenserar det så bra. Man kan ju inte vara bäst jämt :) Plumsade lite i djupsnön en skritt vända, och red annars på som vanligt i lite kuperad terräng.

Nu ska jag ut och rida Belli och senare ikväll åker jag med Pippi till Vännäs och hopptränar lite själv. Har sagt av mig träningarna för Buster Odlander och letar nu efter en annan, passande tränare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0